Despre muzica nouă și underground din Cairo se vorbește tot mai des în ultimii ani, de la scena Electro Chaabi la cea Mahraganat, bass, hip-hop sau jazz. Toate însă au un numitor comun: escapismul.

Dar și tradiția, firește, pentru că o bună parte din muzica emergentă pornește de la sunetele instrumentelor specifice culturii folk orientale. Pe primul disc al versatilei Nadah El Shazly se aud baglama, oud sau harpă. Pe lângă ele, și kalimba sau saxofon (copleșitor, de altfel) pe singurul cover de pe Ahwar (tradus: „zonă mlăștinoasă”): unul la cântecul „Ana ‘Ishiqt” al lui Sayyid Darwish, născut în 1892 și considerat tăticul muzicii populare egiptene.

El Shazly, născută la Cairo, dar care trăiește și la Montreal, a lucrat doi ani la discul din 2017, alături de chitariștii Sam Shalabi, libian, și Maurice Louca, amândoi membri în The Dwarfs Of East Agouza, alături de Alan Bishop. Cu o copertă suprarealistă (despre transformare și, în același timp, dezastru și haos) realizată de Marwan El-Gamal, pe alocuri abstract, deseori psihedelic (undeva între bocet și cânt melancolic), piperat cu drone și synth, dar fidel misticismului oriental, discul egiptenei e mai întâi de toate despre refugiu: „(I am) coming from a time far away / Going, escaping / Alone in the wilderness”.

Înainte să-și dedice timpul amalgamului vechi/nou, El Shazly a cântat într-o trupă de coveruri punk, dar și în alta de jazz, într-o perioadă când hip-hopul de protest, aka Mahraganat, prin vocile unor DJ Sadat sau Knaka, își făcea simțită prezența în stradă, în discuțiile între patru ochi ale politicienilor și în presa occidentală. „Am o relație specială cu orașul, deși trece printr-o perioadă grea din punct de vedere socio-politic. Dar nu plec”, spunea la începutul acestui an într-un interviu pentru Gonzo Circus.

Că e Cairo sau Palmira (orașul sirian distrus de ISIS, căruia îi dedică o melodie), o mlaștină sau, dimpotrivă, o rezervație naturală (vezi cântecul „Mahmiya”), muzica lui El Shazly e și despre locuri și o lume paralelă pe care o construiește: „Îmi imaginez un spațiu unde sunt în siguranță, chiar dacă vin gloanțe spre tine. Gloanțe de bumbac, le spun eu, pentru că, în același timp, nu ești în siguranță”, spune în aceeași revistă olandeză.

//

Nadah El Shazly ajunge la noi Duminică, 23 septembrie, în cadrul festivalului Outernational Days 3. Mai multe detalii pe pagina de Facebook.

Share This