La 1 August, 1999, Matthew Dear semna primul disc al proaspetei case de discuri Ghostly International, un tribut house cu nuanțe funk și jazz adus orașului Detroit. Doi ani mai târziu apărea discul Winking Makes a Face al lui Tadd Mullinix, unul dintre cele de pionierat în zona glitch & IDM a vremurilor tot mai idilic digitale.

Tot din suburbia Ann Arbor precum cei doi e și al nostru Zach Shigeto Saginaw, pasionat de tobe și jazz, care mai târziu vira dinspre claustrofobia genului către spațiile largi ale muzicii electronice: primul său album, Full Circle, scos în 2010 la casa de discuri unde între timp au mai apărut nume precum Tycho, Com Truise, School of Seven Bells, dar și exponențialul Gold Panda, a fost creat aproape exclusiv în Reason, fără nicio înregistrare live, doar cu cîteva sample-uri făcute cu telefonul și un „shitty little Tascam digital recorder”, cum glumește într-un interviu pentru XLR8R.

Dualitatea genurilor pe care le explorează e probabil complementară cu originile sale. Jumătate american, jumătate japonez, Shigeto a mărturisit deseori că întotdeauna s-a simțit între două lumi: văzut ca imigrant în State, iar dincolo ca străin – contribuie la asta și faptul că nu vorbește limba străbunicului al cărui nume îl moștenește, nume care, precum o metaforă predestinată, înseamnă „a crește” sau „a-și mări dimensiunile”. Al doilea disc al său, Lineage, caută totuși să rezolve confuzia: coperta e o fotografie veche a casei familiei sale din Hiroshima.

„Music speaks for itself, there’s no rules anymore”, mărturisește într-un alt interviu pentru Mixmag, iar după cele două albume excursii digitale în nostalgie răcoroasă și spațialități bucolice ale nordului american (cărți poștale precum „Escape From The Incubator”, „Children At Midnight”, „Huron River Drive” sau „Field Day” sunt grăitoare în acest sens), pe următoarele două, No Better Time Than Now și The New Monday, tobele ies în evidență (de asemenea, în concerte apare drum kitul), ba chiar pe cel din urmă apar trompete și, surprinzător, voci, fie că vorbim despre rapperul ZelooperZ sau suava cântăreață de soul Kaleena Zanders.

Cele trei nuanțe ale orașului Detroit (electronica, jazz și hip-hop) erau, finalmente, asumat amestecate: „I think it has a lot to do with being more comfortable”, spune într-un interviu pentru Stoney Roads.

Așa că EP-ul Versions n-ar trebui să ne surprindă datorită faptului că e un efort colectiv de reinterpretări ale unor cântece mai vechi în manieră jazz: Brennan Duncan Andes la bas, Ian Fink la claviatură, Christopher Koltay la sintetizatoare, Marcus Elliot la saxofon, iar pe copertă avem ilustrația de inspirație cubistă a meșterului Tyree Guyton – toți din Detroit. Cursiv și seducător, Versions e un omagiu, o probă de maturizare și, în același timp, plăcerea contrastelor.

//

Shigeto ajunge la noi Vineri, 11 Octombrie.
RSVP / Bilete

Fotografie principală de Rene Passet.

Subscribe To Control Newsletter

Join our mailing list to receive the latest news from Control and be the first to find about our new events,

You have successfully subscribed to Control Newsletter

Share This